Litt mer om identitet

 

ER IKKE IDENTITET MEDFØDT?

Joda, mye av det som blir til "dette er meg", er medfĂždt. Utseende, arvelige gener etc
 Men vi utvikler oss som mennesker i samspill med andre. Kanskje kan man omformulere det gamle spĂžrsmĂ„let “FĂždt sĂ„nn eller blitt sĂ„nn”? Det ville vĂŠre naturlig Ă„ si; “fĂždt som meg, OG blitt mer som meg".

Forskere og teoretikere har prÞvd Ä lage gode definisjoner pÄ hva identitet er, men det er faktisk litt vanskelig Ä konkretisere. Det vi vet med sikkerhet, er at identitet er mer enn slekt, geografisk tilhÞrighet, hudfarge, kjÞnn, alder og navn. Identitet pÄvirkes like mye av hva vi syns er viktig, holdningene vÄre, hvem vi vil vÊre sammen med og hva vi bruker dagene vÄre pÄ. 

Identitet er en form for frihet - retten til Ă„ velge hvor/hvem man hĂžrer til. Friheten til Ă„ kjenne etter, og til Ă„ strekke seg mot et fotballag Ă„ si “det der er mine folk, der hĂžrer jeg til”, eller lytte til en politiker og si “han der stoler jeg pĂ„, jeg mener akkurat det samme”, eller se seg om i sin egen familie og si, “dette er virkelig min gjeng, flaks at det her er min familie!"

 

 

HVA KAN DU GJØRE NÅR UNGDOM SKAL FINNE SIN IDENTITET?

Det korte svaret er at vi kan lage det trygt.

Det krever at du vet hva som skaper trygghet, men det krever ogsÄ at du vet hva som skaper utrygghet. I forrige modul kunne du hÞre en lydfil om hva som skaper utrygghet, og dette er svÊrt relevant i mÞte med barn og unge, nettopp fordi de sÞker aksept og tilhÞrighet. Du kan ikke satse pÄ flaks, og tenke at alt ordner seg bare vi tar tida til hjelp. Mer tid, betyr bare at de destruktive sannhetene fÄr lengre tid til Ä vokse seg enda sterkere. 

Selv om mye god utvikling skjer av seg selv, vet vi at atferdsmÞnster og tankemÞnster kan forsterkes, eller dempes nÄr det trengs. Ved Ä bekrefte at fÞlelsene er helt naturlige reaksjoner pÄ ting som faktisk har skjedd, kan vi pÄvirke hjernen til Ä forstÄ situasjonen konstruktivt. Man kan for eksempel si: "Jeg skjÞnner godt at du blir sint av alt de sier. Det er nesten umulig Ä ikke bli lei seg nÄr de sier sÄ mye stygt. Men de har ikke lov til Ä si alt dette til deg!". 

Ved Ă„ bekrefte at fĂžlelsene og atferden er naturlige reaksjoner pĂ„ det som skjer, kan vi unngĂ„ at ungdommen etablerer sannheten om at "Jeg er en drittsekk" eller "Ingen liker meg uansett, sĂ„ jeg gir f##$" eller, "jeg er en taper = jeg hĂžrer ikke til...". Hvis de destruktive “sannhetene” ikke mĂžter kjĂŠrlig motstand, og bekreftelse pĂ„ at det er naturlig Ă„ fĂžle seg bĂ„de fortvilet og sint, vil disse tankene kunne pĂ„virke utviklingen av identitet pĂ„ en negativ mĂ„te. 

 

 

HVORFOR ER FØLELSEN AV TILHØRIGHET SÅ VIKTIG NÅR VI SNAKKER OM IDENTITET?

Et menneske vil alltid lete etter sin flokk; "hvor hÞrer jeg til, hvem er pÄ mitt lag?" Behovet for svar pÄ disse spÞrsmÄlene er sÄ avgjÞrende for et menneske, at hvis man ikke finner svar, sÄ lager man svarene selv, basert pÄ erfaringer og opplevelser. I tillegg til Ä lete etter flokken, vil et ungt menneske ogsÄ lete etter logiske svar pÄ hvorfor ting er som de er. 

  1. eks: Jeg blir mobbet. Hvorfor blir jeg mobbet? Det mÄ finnes en logisk grunn til at jeg blir mobbet. Det er jo ikke noe rart jeg blir mobbet, sÄ stygg og dum som jeg er. 

I forrige modul kunne du lese om hvordan hjernen lager nye koblinger for Ă„ forstĂ„ verden. Den kontinuerlige utviklingen. PĂ„ samme mĂ„te som et menneske lĂŠrer praktiske ting, eller mer abstrakte tankesett, oppstĂ„r ogsĂ„ koblinger som oppleves som sosiale sannheter. Opplevelse og erfaring + konsekvens og fĂžlelse = oppfattet og tenkt “sannhet”. 

Som f.eks denne smertefulle tanken: "Jeg blir mobbet, derfor er jeg verdilĂžs”. NĂ„r slike sannheter virkelig fĂ„r gro fast, vil sannheten ofte endre form. “Jeg er verdilĂžs, derfor blir jeg mobbet". Slike sannheter blir sjeldent satt ord pĂ„, men vil kanskje bli synlige i andre former. Symptomer pĂ„ at barn og ungdom tenker at de er verdilĂžse, kan vĂŠre destruktiv atferd.

 

HUSKELISTE:

1: Det skal alltid vĂŠre trygt Ă„ komme hjem!
OBS! Vi skal alltid informere om hva som er innenfor og utenfor lovverk, og hva som er innenfor og utenfor vÄre egne grenser. Men viktigst er det Ä finne ut av hvorfor ungdommene trekkes mot noe som oppleves som ukjent og farlig. Hvis vi skal veilede ungdom vekk fra fare, mÄ alternativet (hjem) vÊre et godt og trygt sted. 

2: Det skal alltid vĂŠre trygt Ă„ vĂŠre uenig.
Ungdom mÄ fÄ tenke og mene, uten Ä bli mÞtt med latterliggjÞring, ironi, sarkasme eller annen form for nedlatenhet. Det er den voksnes ansvar Ä skape trygghet nÄr unge mennesker skal finne ut hvem de er. LatterliggjÞring i stÞrre eller mindre grad, skaper utrygghet. 

3: Det skal alltid vĂŠre trygt Ă„ vise fĂžlelser
NÄr barn og ungdom viser fÞlelser pÄ en eller annen mÄte, mÄ de mÞtes med anerkjennelse og relevant respons. Manglende respons pÄ fÞlelser oppleves pÄ kroppen som avvisning, og avvisning pÄvirker opplevelsen av Ä bli akseptert eller ikke.  "Jeg er visst ikke verdt Ä lytte til nÄr jeg er lei meg. De voksne kunne ikke brydd seg mindre."  

 

Â